Česká republika patří z pohledu železnice a železniční dopravy nejen mezi evropské, ale rozhodně i světové velmoci. Jen stěží byste našli země, které se mohou chlubit tak hustou a rozsáhlou železniční sítí, jakou máme právě u nás. Je to výsledek mnohaleté a tvrdé práce našich předků, ze které těžíme dodnes.
Zejména v posledních letech osobní i nákladní železniční doprava zaznamenává obrovský růst popularity a nebýt koronavirové krize, tento trend by s velmi vysokou pravděpodobností pokračoval i nadále. Železnice si získává zpět svůj punc a výsadní postavení. Důkazem je skutečnost, že značná část cestujících ji preferuje na úkor ostatních druhů přepravy. Pokud má být železniční doprava i nadále konkurenceschopná vůči silniční, je nutné zvyšovat přepravní rychlosti a zkracovat tak délku jízdní doby mezi jednotlivými městy. Ruku v ruce s tím je však nutné zvyšovat i zabezpečení železnice. V posledních letech jsme totiž byli svědky mnoha nebezpečných incidentů, a dokonce i tragických událostí, které si vyžádaly lidské životy. Moderní železnice ovšem musí splňovat i další atributy, kterým je například komfort cestujících i mimo samotnou přepravou.
Kdy se dočkáme vysokorychlostních železnic? Pokryje jejich ekonomický přínos náklady na jejich realizaci? Jakým způsobem lze zabránit dalším železničním neštěstím? Dočkáme se autonomních vlaků? A budou nádraží budoucnosti multifunkčními centry pokrývající další služby?
Potvrzení řečníci:
Karel Havlíček, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu, ministr dopravy, Vláda České republiky
Ivan Bednárik, generální ředitel a předseda představenstva, České dráhy
Jiří Svoboda, generální ředitel, Správa železnic
Moderátorem je Martin Kolovratník, poslanec a předseda podvýboru pro dopravu, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.